Jako rodzice powinniśmy pamiętać, że KAŻDE DZIECKO ODCZUWA SILNĄ I SPONTANICZNĄ POTRZEBĘ EKSPRESJI GRAFICZNEJ. Z pewnością o tym jak silna jest to potrzeba wielu z nas mogło się przekonać obserwując wyrazy tejże ekspresji artystycznej na ścinach we własnych mieszkaniach (takie świeżo po remoncie wyzwalają szczególnie silną potrzebę ekspresji), tapetach czy też meblach i podłogach. U nas w domu nawet moja biedna panieńska szafa nie została oszczędzona. Ta potrzeba dziecięcej twórczości jest niezbędna do rozwoju wyobraźni u dziecka oraz jego zdolności manualnych. Nie należy jej więc hamować, wręcz przeciwnie! Należy ją stymulować, wspomagać i rozwijać nadając przy tym formy akceptowalne dla naszego poczucia porządku i bezpieczne dla naszych ścian.
Aby umożliwić naszemu dziecku możliwość rozwoju tej niezaspokojonej, silnej i nader spontanicznej potrzebie wyrazu artystycznego Ja wystarczy dać mu działać i obserwować , co sprawia naszym milusińskim wyjątkową przyjemność. Im częściej dziecko będzie miało kontakt z różnorodnymi materiałami plastycznymi oraz formami wyrazu artystycznego tym lepiej będzie rozwijać się jego wyobraźnia wizualno-przestrzenna i sprawność manualna.
Oprócz zabaw, które dostarczą dziecku niezapomnianych przeżyć, powodów do dumy z własnych osiągnięć artystycznych możemy stymulować małego artystę w naszym dziecku poprzez podsuwanie mu pomysłów i wzbogacanie przeżyć dziecka:
- otaczajmy dziecko ładnymi przedmiotami,
- podczas spacerów zwracajmy uwagę na elementy architektury (mosty, wieże, ogrodzenia, elewacje budynków, ładne drzwi, ciekawe fontanny) oraz wytwory artystyczne (rzeźby, pomniki)
- zabierajmy dziecko do muzeów i galerii, gdzie będzie miało możliwość zwrócenia uwagi na barwne obrazy, piękne rzeźby czy inne prace dawnych i współczesnych artystów - komentujmy przy tym co nam się podoba i dlaczego, pytajmy co podoba się dziecku i dlaczego;
- otaczajmy dziecko muzyką.
Zabawy muzyczne mają szczególny wpływ na rozwój percepcji słuchowej, dzięki której rozwija się mowa, zdolności do nauki języków obcych, nauki pisania czy czytania. Nawet na spacerze, w poczekalni przychodni czy podczas zakupów możemy bawić się z dzieckiem w :
- wspólne śpiewanie;
- odtwarzanie melodii lub słyszanych dźwięków ze słuchu;
- wyklaskiwanie czy wystukiwanie melodii, dźwięków;
- intonowanie pojedynczych tonów;
Po przez sztukę dzieci nabywają umiejętności otwierania się na potrzeby innych (empatia), uczą się swobodnie wyrażać emocje,kontrolować uczucia i lepiej wykorzystywać swoją intuicję, rozbudzają w sobie kreatywność i intuicję, wykształcają poczucie piękna, harmonii, uczuć i potrzeb wyższego rzędu.
Radośnie, ale...
- Aby rozwój artystycznych umiejętności nie przyczynił się do katastrofy dla domu powinniśmy ustalić wraz z dzieckiem zasady korzystania z materiałów plastycznych.
- Małemu artyście koniecznie trzeba wyznaczyć jedno miejsce do pracy, które zabezpieczymy odpowiednio i w którym ewentualne szkody wynikłe z ekspresji twórczej nie będą dla nas bolesne.
- Pudełko małego artysty powinno znajdować się pod kontrolą i nadzorem rodzica do czasu aż mały artysta będzie na tyle duży, że nabędzie umiejętności wewnętrznej samokontroli.
- Konsekwentnie uczyć i stosować ustalone zasady korzystania postępowanie podczas zabawy.
Źródło: Zabawy Fundamentalne "Wielcy i mali artyści" Colin Rose&Gordon Dryden; Wydawnictwo Transfer Learning Solutions 2009;
"Dorośli nigdy nie rozumieją niczego sami i dzieci są zmęczone wiecznym udzielaniem im wyjaśnień." (Antoine de Saint-Exupéry — Mały Książę)